Tips: Tampalan Edible Image di kek & Elakkan Edible Image berkedut


Assalamualaikum!



Masa first-first belajar buat kek dulu, bila ada customer tempah kek edible image..edible image aku selalu berkedut dengan teruk. Kadang, aku sampai fed up tau. Pastu, terfikir nak google cara nak tampal edible image pada cake. Baru aku tahu, rupanya edible image ni dia tak boleh terus tampal macam tu ja dekat kek. Ada teknik dia. 

Jangan risau, edible image selamat untuk dimakan..kerana edible image adalah kertas gula bergambar malahan bahan-bahan kertas gula & ink adalah 'edible' (boleh & selamat untuk dimakan) bukan ink printer yg macam biasa kita pakai tu ok. Ketahanan edible image pula bergantung dari cara penyimpanan hanya antara 1-2 bulan. Adalah lebih baik, disimpan selalu dalam plastik tertutup/seal rapat. Selagi gambar pada edible image belum pudar dan ada perubahan lainnya pada kertas, edible image masih boleh digunakan kerana untuk kertas nya, jangka masa expired dalam 1 tahun kedepan. Edible image tidak perlu di simpan dalam peti sejuk, penyimpanan edible image yang belum disapukan white choc di dalam peti sejuk boleh mengakibatkan edible image berkerut dan tidak dapat digunakan lagi untuk diaplikasikan di atas cake. Aku explain macam professor tak? hahaha


Spesifikasi Edible Image :
- Ukuran kertas A4
- Bidang yang dapat di print 18X27cm


Untuk yang baru nak belajar macam aku, di bawah ni ada beberapa tips yang boleh korang gunakan untuk menampal edible image pada kek. Semoga berguna =)

Untuk Kek yang menggunakan Fresh Cream/Buttercream

A) Sapu rata marjerin/butter/shortening pada bahagian belakang edible image sebelum ditampal pada kek, masukkan seketika dalam peti sejuk biar dalam 2/3 minit..kemudian keluarkan dan tampal pada kek.

B) Cairkan coklat masakan putih, sapu rata pada bahagian belakang edible image sebelum ditampal pada kek. Masukkan seketika dalam peti sejuk biar dalam 2/3 minit kemudian keluarkan dan tampal pada kek. (aku prefer cara ni lagi senang.)

Untuk Kek yang menggunakan Fondant

Untuk mengaplikasikan edible image pada kek yang menggunakan fondant, belakang edible image tidak perlu dilapisi coklat putih, cukup sapukan tipis-tipis butter/shortening ataupun aku lebih suka lekat menggunakan edible glue. Iaitu cmc yang aku campur kan dengan sedikit air..kemudian sapu tipis pada bahagian belakang cake setelah itu boleh ditampal pada kek.

Di bawah, aku ada sertakan gambar step cara aku tampal edible image ke atas kek fresh cream. Tempahan customer baru-baru ini.



Edible image yang belum disapukan melted white choc


Hasil setelah disapukan dengan melted white choc. Untuk edible image yang nak ditampal pada kek fresh cream, biasanya aku sapu melted white choc tebal sikit supaya tak berkedut bila letak atas kek nanti.


Masukkan seketika di dalam peti sejuk. jangan risau lepas korang masukkan edible image ke dalam peti sejuk memang edible image akan 'biut' sikit sebab melted white choc tadi dah 'set'..lepas keluarkan dari peti sjeuk nanti rehatkan sekejap bagi dia lembut pastu bolehlah tampal pada kek.


Kek yang belum ditampal edible image, sebelum tu pastikan  korang dah coat dulu kek korang ok.Masukkan dalam peti sejuk dulu bagi dia sejuk sikit sebelum nak tampal edible image.


Bila dah tampal pada kek, ratakan edible image korang. Gosok-gosok manja.

Foto Nadia Natasha.


Foto Nadia Natasha.

Tadaa, hasil kek yang aku dah deko. Simple ja. Bolehlah deko kek ikut sedap mata korang memandang. =)



TQ for reading, barakallahu fikum! ^_^~

No comments: