Resepi: Durian Crepe


Assalamualaikum!

Baru dapat update blog, kebelakangan ni aku sibuk dengan tempahan cake..nak curi masa update blog pun kadang tak sempat. Jengah blog kejap-kejap ja. Kejap lagi lepas siap update blog ni bermaraton lagi lah siapkan kek. Alhamdulillah, rezeki masuk mencurah-curah. =)




Sebab sekarang ni musim durian..kat mana-mana pun berterabur orang jual durian crepe. Aku bukanlah salah seorang 'hantu durian', hidu bau durian pun boleh buat aku loya tau. Mak dengan adik-adik aku pula, memang sah-sah hantu durian. Kalau diaorang dah makan durian memang aku masuk bilik berkurung, hahaha! Tapi baru-baru ni aku gagahkan juga diri buat durian crepe sebab mak dengan adik-adik request. Nak beli, mahal..makan tak puas sebab adik-adik aku ramai..beli rm 12 dapatla 5 biji durian crepe, mana puas oii sorang sebiji!

Nak buat durian crepe ni tak susah pun, resepi yang aku guna simple ja. Takda pakai tepung hong kong, tepung ubi semua bagai tu. Sekarang ni, resepi durian crepe ada macam-macam versi, tapi bagi aku..asalkan sedap dan menjadik resepi simple pun ok apa. So, check it out!



Bahan-bahan:

  • 250 gram tepung gandum 
  • 400 ml santan (aku guna santan kotak, nak guna perahan santan pun boleh)
  • 150 ml air
  • 3 biji telur
  • 1 penutup esen vanilla
  • 1/2 sudu kecil pewarna kuning telur
  • Garam secubit
  • Whipping cream (pukul hingga kembang untuk inti durian crepe nanti, aku guna Brand Value Pride)
  • Isi durian yang dilenyek (untuk inti)

Cara-cara:

1. Satukan tepung gandum, santan & air kemudian mixer hingga sebati.
2. Kemudian masukkan telur sebiji-sebiji, esen vanilla, pewarna kuning, telur & garam..mixer bagi sebati.
3. Bila dah siap mixer & sebati, adunan tadi korang kena tapis dulu supaya crepe korang halus mulus nanti.
4. Panaskan non stick pan korang, kemudian oleskan sedikit butter pada kuali. 
5. Bila kuali dah mula panas, letakkan lah sesenduk adunan crepe tadi ke dalam non stick pan. Pastu ratakan adunan di sekeliling kuali korang macam buat telur dadar tu.
6. Masak crepe ni tak payah terbalikkan pun, nak tau crepe tu dah masak ke belum permukaan atas crepe tu pastikan dah kering, bolehla korang angkat dari diseksa terus menerus di dalam kuali.
7. Last sekali, dah siap semua boleh mulakan proses melipat crepe korang. Sebelum tu whip dulu whipping cream dan lenyekkan isi durian ye.








Nak guna mixer pun tak ada masalah, kalau lagi rajin kacau ja pakai tangan. Buat durian crepe ni tak susah pun, part yang mencabar buat crepe ni, time nak pastikan crepe tu tipis ja sebenarnya..sebab kalau tebal tak sedap. Lagi satu, kalau rasa adunan korang agak pekat, boleh tambahkan sikit air supaya adunan jadi ringan. Lebih mudah nak buat crepe yang tipis nanti. =)

Resepi versi lain, inti durian ada yg buat jadi kastard..ada sikit masa lain hari aku share lagi resepi dia. Buat masa ni, ni ja yang mampu aku share dekat blog dulu. Masa tak cukup sangat nak bebel panjang-panjang. Free-free nanti aku buat part 2..sekarang aku nak rehat kejap sebelum sambung maraton aku =3


TQ for reading, barakallahu fikum! ^_^~

No comments: